logo

گروه مهندسی آراد

برگزار کننده دوره های تخصصی برنامه نویسی و طراحی سایت
[email protected]
035-38300702

ما را دنبال کنید :
 

با نرخ پرش وبسایت بیشتر آشنا شوید

گروه مهندسی آراد سیستم ایساتیس > آموزش  > با نرخ پرش وبسایت بیشتر آشنا شوید
نرخ پرش وبسایت

با نرخ پرش وبسایت بیشتر آشنا شوید

یکی از بحث‌های بسیار مهم در طراحی سایت، کنترل و بررسی نرخ پرش وبسایت است. بدون شک نرخ پرش را یکی از مهم‌ترین داده‌های آماری موجود در وبسایت‌ها می‌توان عنوان کرد که می‌تواند وبسایت شما را از لحاظ کیفیت طراحی سایت، محتوا و تجربه کاربری (UX) مورد سنجش قرار دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم عوامل تاثیر‌گذار بر نرخ پرش وبسایت را برایتان تشریح کنیم تا بتوانید کنترل نرخ پرش وبسایت خود را در دست بگیرید.

کاهش نرخ پرش وبسایت

نرخ پرش وبسایت چیست؟

نرخ پرش وبسایت به تعداد افرادی گفته می‌شود که وارد صفحات وبسایت شما می‌شوند و سپس آن صفحه‌ها را ترک می‌کنند. به بیانی دیگر، کاربران پس از ورود به صفحات وبسایت بدون هیچ گونه کلیک کردنی از وبسایت شما خارج می‌شوند و صرفا مدت زمانی  را در صفحه‌های وبسایتتان می‌گذارنند.

بسیاری از افراد نرخ پرش وبسایت را با نرخ خروج وبسایت یکسان می‌دانند؛ در حالی که این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. نرخ پرش وبسایت صرفا میزان بازدید‌های ورودی و خروجی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ بدون این که کاربران کلیکی درصفحات وبسایت داشته باشند.

نرخ خروج پیچیدگی‌های بیشتری در مقایسه با نرخ پرش دارد. نرخ خروج به این معناست که کاربری که وارد سایت شما می‌شود، از یک صفحه دیگر خارج خواهد شد. یعنی کاربر ممکن است در ابتدا وارد صفحه‌ای شود اما در نهایت از صفحه دیگری خارج می‌شود و در این بین ممکن است از صفحات دیگر شما نیز بازدید کند.

نرخ پرش وبسایت را چگونه می‌توان اندازه‌گیری کرد؟

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار‌های تحلیل عملکرد وبسایت است که نرخ پرش را برای شما در بازه‌های زمانی مد نظر (روزانه، هفتگی و ماهانه) محاسبه می‌کند. گوگل آنالیتکس تعداد فعالیت‌های کاربران برای ورود و خروج از وبسایت را بر تعداد کل بازدیدکنندگان تقسیم می‌کند.

نرخ پرش وبسایت به چه دلایلی ممکن است اتفاق بیفتد؟

  1. کیفیت صفحه شما از جنبه‌های گوناگون (محتوا، طراحی کاربری و …) قابل قبول نیست و به‌خوبی نمی‌تواند مخاطب را در‌گیر کند.
  2. صفحه وبسایت مخاطب‌های هدف خود را جذب نمی‌کند. این اتفاق را باید در استراتژی کلمات کلیدی خود بررسی کنید.
  3. بازدید کننده صرفا به دنبال پیدا کردن اطلاعات خاصی بوده است که آن را پیدا کرده است و از وبسایت شما خارج شده است.

نرخ پرش وبسایت چیست

از نرخ پرش وبسایت تا نرخ تبدیل

اگر نگرشتان را درباره نرخ پرش حول تبدیل کاربران در نظر بگیرید، بدون شک می‌تواند یکی از عوامل موفقیت شما محسوب شود. زمانی که شما صفحه‌ای را طراحی می‌کنید، هدفتان تبدیل مخاطب‌ها به مشتری باشد. حال اگر هدف را افزایش نرخ تبدیل وبسایت در نظر قرار دهید و میزان تاثیر گذاری از لحاظ نرخ پرش وبسایت را بررسی کنید، عملکرد‌تان بهتر مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

همچنین شما می‌توانید از طریق نرخ پرش وبسایت، پرطرفدار‌ترین صفحات وبسایتتان را مشخص کنید و استراتژی‌های خود را بر‌مبنای آن‌ها پیش ببرید.

چگونه نرخ پرش وبسایت را کاهش دهیم؟

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، نرخ پرش وبسایت به این معناست که کاربران وارد صفحه‌ای از وبسایت شما می‌شوند و بدون این که کلیکی در صفحه داشته باشند، از آن صفحه خارج می‌شوند. بنا‌بر این بالا بودن نرخ پرش وبسایت به ضرر شماست و شما باید راهکاری را اتخاذ کنید تا آن را به حداقل کاهش دهید. دلایل این اتفاق نیز می‌تواند نبود کیفیت مناسب محتوا و طراحی، نبود مخاطب هدف مشخص و … باشد.

در ادامه مهم‌ترین فاکتور‌هایی را که باید برای کاهش نرخ پرش وبسایت انجام دهید، با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

صفحات شما در تلفن‌های همراه باید به‌خوبی نمایش داده ‌شوند

امروزه افراد با موبایل‌های تلفن همراه بعضا بیشتر از لپ تاپ و کامپیوتر‌های شخصی در وب جستجو می‌کنند و به جرات می‌توان گفت بخش قابل توجهی از مخاطب‌های شما از مرورگر موبایل وارد می‌شوند. بنا‌بر این شما باید سایت خود را برای صفحات موبایل بهینه سازی کنید تا بتوانید  تجربه کاربری خوبی را به بازدید کننده منتقل کنید.

همچنین شما باید از استراتژی ویدیو مارکتینگ در صفحات وبسایت خود استفاده کنید. چون کاربران اغلب ترجیح می‌دهند به جای خواندن متنی طولانی، درباره یک موضوع ویدیوی آن را مشاهده کنند.

سعی کنید عوامل مزاحم را از بازدید‌کننده دور کنید

در طراحی وبسایت، شما باید کاربران را به سمتی هدایت کنید تا در‌نهایت خرید اتفاق بیفتد. بنا‌بر این تا حد امکان از تبلیغ‌های متعدد و ایجاد پاپ آپ‌های غیر ضروری و غیر مرتبط بپرهیزید تا کاربر تجربه خوشایندی از ورود به صفحه وبسایت شما پیدا کند.

کلمات کلیدی هدف خود را پیدا کنید

شما باید استراتژی و چیدمان کلمات کلیدی خود را به نحوی طراحی کنید که صرفا مخاطب‌های هدف خود را به سمت وبسایت جذب کنید. در این صورت است که شما می‌توانید در عین حالی که نرخ پرش وبسایت را کاهش می‌دهید، نرخ تبدیل وبسایت را تا حد قابل قبولی افزایش خواهید داد.

جمع‌بندی

نرخ پرش وبسایت یکی از عومل بسیار مهمی است که موفقیت شما را در طراحی سایت از جهات گوناگون مشخص می‌کند. محتوای با‌کیفیت و کاربردی، طراحی وبسایت کاربر پسند، استراتژی درست در انتخاب کلمات کلیدی مهم‌ترین راهکار‌هایی هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید نرخ پرش وبسایت را تا حد زیادی کاهش دهید. به نظر شما چه راهکار‌هایی دیگری وجود دارد که بتوان نرخ پرش وبسایت را کاهش داد؟

محمد فتاحی
بدون نظر

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.