چگونه بازدید کننده را به مشتری تبدیل کنیم؟
در این مقاله میخوانید
تبدیل بازدید کننده به مشتری در وب سایتها یکی از بزرگترین چالشهایی است که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم میکنند. برخی تصور میکنند چنان چه سایت آنها سئوی خوبی داشته باشد و در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرد، میتوانند فروش خوبی را برای خود رقم بزنند. این در حالی است که اگر با برخی از تکنیکهای بازاریابی و طراحی سایت آشنایی نداشته باشید، نمیتوانید کاربر خود را به مشتری تبدیل کنید. در این مقاله ابتدا مفهوم قیف فروش را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس شما را با مهمترین نکات در طراحی بهینه سایت برای افزایش فروش سایت آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.
آشنایی با مفهوم قیف فروش برای افزایش فروش سایت
قیف فروش درواقع فرآیندی است که بهوسیله آن میتوانید مشتری بالقوه خود (کاربران) را به خریدار نهایی تبدیل کنید. استفاده از این تکنیک ساده میتواند نقش چشمگیری در افزایش فروش سایت شما داشته باشد. مراحلی که برای قیف فروش در نظر گرفته میشود عبارتند از:
آگاهی (awareness)
باید دراولین گام حضور خود را در فضای وب اعلام کنید. در مرحله آگاهی باید ارزش افزوده خود را به وضوح برای مشتریهایی که دارید توضیح دهید. شما میتوانید با دادن اطلاعات کاربردی به آنها، این آگاهی را دو چندان کنید.
علاقهمندی (interest)
با تولید و انتشار محتوای حرفهای، یونیک و جذاب، کاربران را به وب سایتتان علاقهمند کنید. استفاده از تولید محتوای متنی باکیفیت، طراحی گرافیکی جذاب و طراحی کاربر پسندانه سایت از جمله مواردی هستند که میتوانند کاربران را به وب سایت شما علاقهمند سازند.
تصمیمگیری (decision)
تصمیم به خرید توسط مشتری در این مرحله اتفاق میافتد. در این گام سعی کنید اشتیاق به خرید را در کاربران خود حفظ کنید. برگزاری جشنوارههای مختلف، کمپینهای تبلیغاتی و تخفیفهای مقطعی میتوانند در این مرحله به شما کمک قابل توجهی کنند.
عمل خرید (purchase)
مرحله آخر و لذت بخش همین جاست. شما در این مرحله بازدیدکننده سایت خود را به مشتری تبدیل کردهاید. البته پس از پیاده سازی تکنیک قیف فروش و افزایش فروش سایت خود، باید از تکنیکهایی برای وفاداری آنها نیز کمک بگیرید.
نکات مهم برای افزایش فروش سایت و تبدیل بازدیدکننده به مشتری
همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، لزوما کسب رتبه خوب در نتایج جستجو منجر به افزایش فروش شما نخواهد شد. بلکه شما باید در طراحی سایت خود نکاتی را به کار بگیرید تا بتوانید فروش سایت خود را به آن حد مطلوبی که مدنظرتان است برسانید. پس در ادامه این نکات را به خاطر بسپارید و در طراحی سایت به کار بگیرید.
ساده سازی وب سایت
تا آن جا که امکان دارد، صفحه اصلی سایتتان طراحی سادهای داشته باشد. در این قسمت باید سعی کنید از گذاشتن تبلیغات زیاد از حد جلوگیری کنید. چرا که درنهایت کاربران دل زده میشوند و سریع از سایت خارج میشوند.
تولید محتوای ویدیویی
استفاده از بازاریابی محتوایی ویدیویی نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد و استفاده از آن میتواند فروش شما را تا حد چشمگیری افزایش دهد.
ایمیل مارکتینگ
استفاده از استراتژی ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین روشهای بازاریابی دیجیتال است که میتوانید از آنها برای اطلاع رسانی به مشتریان درباره جشنوارهها و تخفیفها استفاده کنید.
استفاده از رابط کاربری موثر (UX)
User Experience یا رابط کاربری یکی از مهمترین اصولی هستند که باید در وبسایت شما پیاده سازی شوند تا هدایت کاربران سایت را برای تبدیل به مشتری در دست بگیرید. سعی کنید سایت خود را تا جای ممکن کاربر پسند، خلاصه و از لحاظ جلوههای بصری زیبا طراحی کنید. دانش UX بحثهای متعددی دارد که در این مقاله نمیگنجد اما آشنایی نسبی با آن میتواند بسیار کمک کننده باشد.
طراحی بهینه صفحات فرود یا Landing Page
اگر سری به سایتهای ایرانی و خارجی موفق بزنید، متوجه خواهید شد که آنها برای طراحی صفحات لندینگ پیج خود زمان زیادی را صرف کردهاند و تمام فرآیندهای موجود در آن مانند دکمههای فراخوان (CTA)، جلوههای بصری، محتوای متنی و غیره را با وسواس هرچه تمامتر طراحی کردهاند. در نتیجه صفحات فرود یکی از مهمترین صفحات در فروش محصولات و خدمات شما محسوب میشوند و طراحی هر چه حرفهایتر آنها سهم مهمی در افزایش نرخ تبدیل و در نتیجه فروش سایت شما خواهد داشت.
بررسی سرعت وبسایت
سرعت وبسایت شما یکی از مهمترین عواملی است که میتواند میزان فروش شما را دستخوش تغییر قرار دهد. چرا که اگر سرعت بارگزاری صفحات شما زیاد باشد، حتی کاربران به سایت شما وارد نخواهند شد! چه برسد به آن که از شما خریدی انجام دهند. برای بهبود سرعت سایتتان میتوانید از وبسایتهایی نظیر جی تی متریکس و گوگل پیج اسپید کمک بگیرید.
به اندازه کافی مخاطب را برای خرید قانع کنید
شما باید با ارائه توضیحاتی کامل و جامع درباره محصولات و خدماتی که ارائه میکنید، علاوهبر آن که اعتماد مخاطب را بهطور کامل جلب میکنید، خیال او را بابت خرید از شما کاملا راحت کنید. علاوه بر نوشتن توضیح محصولات و خدماتتان بهتر است مراحل حین سفارش و پس از سفارش محصول یا خدمت خود را نیز توضیح دهید. زیرا اکثر مشتریها سوالاتی نیز راجع به نحوه ارسال کالا، هزینه حمل و غیره نیز دارند. استفاده از بخش سوالات متداول یا FAQ نیز در سایت میتواند تا حد زیادی نیاز به پاسخگوییهای مکرر پشتیبانی را کاهش دهد.
حتی لوگوی شما نیز در فروش موثر است
آمارهای به دست آمده نشان میدهند که داشتن یک لوگوی خوب علاوه بر ایجاد حس اعتماد در مخاطب نسبت به برند، نرخ تبدیل وب سایت را بهمیزان ۹٫۹% افزایش خواهد داد. بنابراین یک لوگوی جذاب مزایایی از جمله ایجاد حس خوب در کاربر، افزایش ترافیک وب سایت و حتی افرایش درآمد و فروش خواهد داشت.
کلام آخر
در این مقاله مهمترین راهکارهای افزایش فروش سایت از طریق افزایش نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری صحبت کردیم. تلاش ما در گروه آراد سیستم همواره بر طراحی یک سایت کاربر پسند است تا شما بتوانید از سایت خود، کسب درآمد خوبی داشته باشید و ما در تیم آراد سیستم برای این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم. همچنین شما نیز اگر تجربهای در این زمینه دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.